Suplementacja cynkiem – czy może w problemach z potencją?

Cynk odgrywa bardzo ważną rolę w produkcji najważniejszego „hormonu męskości” – testosteronu. Oczywiście najlepszy jest ten z pożywienia – z owoców morza, wołowiny, pełnoziarnistego pieczywa itp. Czy warto zatem stosować suplementy diety z cynkiem? I czy w każdym przypadku okażą się one skuteczne?

Przyczyny problemów z potencją mogą być bardzo różne. Spadek poziomu testosteronu we krwi jest jedną z nich. Najczęściej przytrafia się panom po 40-stce. To naturalny proces, który z wiekiem dopada każdego mężczyznę. Zdarza się jednak, iż zespół niedoboru testosteronu dopada mężczyzn młodszych – nawet 30-latków.

Cynk – pierwiastek męskości

Testosteron jest hormonem androgenicznym, który odgrywa bardzo ważna rolę w kształtowaniu męskich cech. Wśród nich najbardziej charakterystyczne są niski głos, duże mięśnie, wysokie libido i potencja, ale też m.in. skłonność do agresji. Testosteron jest też jednym z najważniejszych regulatorów funkcji rozrodczych u mężczyzn. Niski poziom tego hormonu wpływa zarówno na niepłodność, jak i na występowanie problemów z potencją.


Cynk pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu testosteronu we krwi mężczyzny. Jeśli więc nie chcesz mieć problemów z własną męskością, zadbaj o odpowiednią dietę. Najlepsze zawsze są te pierwiastki, które przyjmujemy z pożywienia.


Cynk znajdziesz w produktach takich jak m.in.:

  • Ostrygi i inne owoce morza
  • Wołowina
  • Kurczak i indyk
  • Wątróbka
  • Jaja
  • Ryby
  • Pełnoziarniste pieczywo
  • Soczewica
  • Tofu
  • Nasiona dyni
  • Nasiona słonecznika
  • Kiełki pszenicy
  • Otręby pszenne
  • Czosnek
  • Produkty mleczne: mleko, jogurt itp.
  • Jarmuż
  • Orzechy nerkowca

Warto przy tym wspomnieć, iż cynk nie tylko odgrywa ważną rolę w produkcji testosteronu, ale też wzmacnia odporność, przyspiesza zdolności regeneracyjne skóry, pomaga walczyć z trądzikiem, chroni przed miażdżycą itp. O jego odpowiednią ilość w diecie powinni zadbać zarówno mężczyźni, jak i kobiety.

Suplementacja cynkiem – czy warto?

Zdecydowana większość dostępnych bez recepty preparatów reklamowanych jako podnoszące męską witalność i wzmacniające potencję opiera się na zawartości cynku. Oczywiście w suplementach mogą znaleźć się też inne cenne składniki, takie jak żelazo, magnez, witaminy A, D i E. Produkty takie mogą pomóc uzupełnić niedobory. Należy jednak pamiętać, iż nie zastąpią one zdrowej, zróżnicowanej diety. Zachowanie sprawności seksualnej wymaga też m.in. regularnej aktywności fizycznej, dbania o prawidłową masę ciała itp.


Suplementy diety uzupełniają niedobory i pomagają jedynie wtedy, gdy to właśnie niedobór jest źródłem problemu. Zaburzenia erekcji mogą być wywołane zbyt niskim poziomem testosteronu we krwi, jednak istnieje też wiele innych przyczyn. Kłopoty ze wzwodem mają panowie cierpiący na cukrzycę, nadciśnienie tętnicze, miażdżycę, choroby nerek i wątroby, przerost prostaty itp. Nieraz w grę wchodzą czynniki psychogenne – przewlekły stres, lęk przed zbliżeniem czy konflikty w związku.


Leczenie zaburzeń erekcji może wymagać zastosowania środków innego rodzaju – leków na potencję dostępnych na receptę, takich jak Viagra, Kamagra czy Cialis. Jednocześnie konieczne jest też rozpoznanie przyczyny problemu i wdrożenie odpowiedniej terapii.

Czy ten post był pomocny?

5 / 5. Vote count: 1

Oceń post jako pierwszy!

O autorze

lek. med. Artur Krajewski

Od ponad 20 lat zajmuję się diagnozowaniem i leczeniem zaburzeń męskiego układu płciowego, problemów z impotencją oraz niepłodnością. Jestem absolwentem Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Doświadczenie zdobywałem zarówno w Polsce, jak i za granicą. Prowadzę również własny gabinet urologiczno-andrologiczny w Warszawie. Nieustannie podnoszę swoje kompetencje uczestnicząc w kursach i szkoleniach związanych z leczeniem zaburzeń erekcji, w czym się specjalizuję.

Polecane opracowania medyczne na temat skuteczności viagry:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *