Jak skutecznie walczyć z bezsennością?

Rate this post

Problemy z zaśnięciem zdarzają ci się 3-4 razy w tygodniu? A może zasypiasz z łatwością, ale w nocy często się budzisz? Podstawą walki z bezsennością jest rozpoznanie jej źródła. Pomoże właściwa higiena snu, wyłączanie urządzeń elektronicznych, aktywność fizyczna, stałe pory zasypiania, napary ziołowe, a w ostateczności – tabletki nasenne.

Bezsenność to problem, który dotyka co trzecią osobę w Polsce. Uznawana jest za chorobę cywilizacyjną, która znacznie utrudnia codzienne funkcjonowanie. Powoduje nie tylko niekorzystne zmiany w wyglądzie, takie jak podkrążone oczy czy szarą skórę, ale też problemy z koncentracją i pamięcią, gorsze radzenie sobie z rozwiązywaniem problemów, spadek odporności, a nawet poważne powikłania zdrowotne.

Przyczyny bezsenności

Specjaliści dzielą czynniki powodujące zaburzenia snu na zewnątrzpochodne i wewnątrzpochodne. Pierwsze związane są z warunkami snu. Jeśli jest głośno, zbyt gorąco, zbyt jasno, łóżko jest niewygodne lub ciasne, możemy mieć problemy z zaśnięciem, a w nocy często się budzić. Czynniki takie stosunkowo łatwo można wyeliminować. Zwykle szybko orientujemy się, co powoduje naszą bezsenność, i wprowadzamy odpowiednie zmiany. Gdy zyskujemy komfortowe warunki, bezsenność ustępuje.

Druga grupa czynników jest obszerniejsza i bardziej złożona. Wewnątrzpochodna bezsenność bywa spowodowana stresem, nerwicą, depresją, a także różnymi chorobami ogólnoustrojowymi, np. cukrzycą, nadczynnością tarczycy, nowotworem, bezdechem sennym czy schorzeniami reumatycznymi.

Walka z bezsennością

Zanim sięgniemy po środki nasenne, zastanówmy się nad poprawą swoich warunków do spania. Jeśli są optymalne, zadbajmy o higienę snu. Składają się na nią m.in. regularne pory zasypiania, wyłączanie przed snem wszelkich urządzeń elektronicznych, w tym telefonów komórkowych, wywietrzenie pomieszczenia, spożycie lekkiej kolacji 2-3 godziny przed snem (nigdy później!), rezygnacja z kawy oraz alkoholu w godzinach wieczornych.

Leczeniu bezsenności sprzyja regularna aktywność fizyczna. Nie chodzi jednak o to, by kłaść się do łóżka maksymalnie zmęczonym. Łatwo to bowiem pomylić ze zmęczeniem spowodowanym np. wielogodzinną pracą przed komputerem, która wręcz utrudnia zasypianie! Jeśli mamy problemy z wieczornym zasypianiem, zrezygnujmy z drzemek w ciągu dnia. Ewentualnie możemy uciąć sobie 20-30-minutową drzemkę, jednak nie później niż o 16.00.

Zamiast leków

Tabletki nasenne powinny być ostatecznością. Od medykamentów takich łatwo się bowiem uzależnić. Zamiast tego wybierzmy napary ziołowe. Wyjątkowo skuteczne okazują się napary z melisy, kozłka lekarskiego oraz lawendy. Działanie uspokajające wykazuje również herbata z rumianku lub dziurawca. Jeśli zioła nie pomagają, możemy sięgnąć po tabletki, np. na bazie chmielu i waleriany. Dopiero gdy również one nie przynoszą rezultatu, sięgnijmy po leki syntetyczne zawierające melatoninę.

Bezsenność zawsze ma swoją przyczynę. Podstawą leczenia jest rozpoznanie tej przyczyny i wyeliminowanie jej. Często wymaga to konsultacji lekarskiej – specjalista może zlecić np. badanie krwi. O zdrowy sen warto walczyć – od niego bowiem w dużej mierze zależy kondycja całego naszego organizmu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *