Niedobór witaminy B12 – przyczyny i objawy

Rate this post

Stosujesz dietę wegańską lub wegetariańską? Sprawdź, czy nie cierpisz na niedobór witaminy B12! To związek bardzo ważny dla prawidłowej pracy układu krwionośnego, trawiennego i nerwowego. Brak wystarczającej ilości witaminy B12 w organizmie objawia się m.in. niedokrwistością, utratą smaku i apetytu, a nawet zaburzeniami depresyjnymi.

Witamina B12 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Zwana potocznie „czerwoną witaminą” ma ważny udział w metabolizmie białek, produkcji czerwonych krwinek, metabolizmie węglowodanów i tłuszczów. Wspiera prawidłową pracę układu nerwowego. Niedobór witaminy B12 może być groźny – w niektórych przypadkach łudząco przypomina inne choroby, także te o podłożu psychicznym.

Niedobór witaminy B12 – przyczyny

Wyróżnia się dwa podłoża niedoboru witaminy B12 w organizmie. Pierwsza to dieta. Witaminę tę znajdujemy przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego – mięsie i jego przetworach, rybach, jajach, podrobach, owocach morza, a także w mleku i jego przetworach. Z niedoborem witaminy B12 często zmagają się wegetarianie i weganie.

Druga przyczyna jest bardziej skomplikowana. Wynika z nieprawidłowej pracy naszego organizmu. U osób starszych niedobór witaminy B12 może być spowodowany zaburzeniem jej wchłaniania z pokarmów, np. po gastrektomii, wycięciu jelita grubego, po operacjach bariatrycznych typu wyłączającego, a także przy zanikowym zapaleniu błony śluzowej żołądka, nieprawidłowości czynnika wewnętrznego Castla, chorobie Leśniewskiego-Crohna, przewlekłym zapaleniu trzustki, celiakii itp.

Niedobór witaminy B12 – objawy

Jednym z najczęstszych objawów niedoboru witaminy B12 jest niedokrwistość. Pojawia się osłabienie, bóle i zawroty głowy, bladość skóry o odcieniu żółto-cytrynowym z ogniskami bielactwa oraz owrzodzenia w kącikach ust. Zaburzona zostaje praca układu pokarmowego, w wyniku czego pojawiają się nudności, zaparcia lub biegunki, utrata smaku i apetytu oraz pieczenie języka, a co za tym idzie także chudnięcie itp.

Brak odpowiedniej ilości witaminy B12 w organizmie wpływa destrukcyjnie także na układ nerwowy. Ręce i nogi drętwieją lub mrowieją, pojawia się osłabienie wzroku, niestabilność chodu i napady drgawkowe, przy pochylaniu głowy do przodu występuje uczucie prądu przechodzącego wzdłuż kręgosłupa. Niedobór witaminy B12 ma też istotny wpływ na naszą psychikę. Pojawiają się zaburzenia depresyjne, zmiany zachowania i osobowości, zaburzenia poznawcze i łagodne zaburzenia pamięci. Chory może wchodzić w stan nadmiernego podwyższenia nastroju, odczuwać niepokój psychoruchowy i wykazywać objawy zaburzeń psychotycznych.

Niedobór witaminy B12 – leczenie

Podstawą uzupełnienia niedoborów witaminy B12 jest odpowiednia dieta. Zwiększenie ilości spożywanych produktów odzwierzęcych powinno w zupełności wystarczyć. W przypadku wegan i wegetarian konieczna jest suplementacja. Witaminę B12 znajdziemy też w pieczarkach oraz żywności sztucznie wzbogacanej, m.in. płatkach zbożowych i produktach sojowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *